...:)atslēgas vārdi...nepretendējot uz taisnību.Protams... ja jātīra enkurs,tad tas tiek darīts par bortu,neviss kā savādāk.:)Ja vienkārši pa vējam laižos...tak lai zāles ir uz tā paceltā enkura...kam viņas maisa...man nē:).Uz kādām slepenajām vietām, Jūs tur plēšaties cauri nezinu,bet man pārsvarā lienot kur ,,krūmos" uz līņiem sēdēt viss ir čikiniekā.Kaut kas jau pa 25ciem gadiem Babē ir redzēts...tā kā naf tik traki ar mani kā šķiet.:)
Krodziniekam:
Var dažādus peldošos enkurus, bet tie bieži neturēs taisni laivu, var eksperimentēt ar atsiešanas punktiem, bet var būt čakars.
snipiens - Babē ja sien enkuru laivas galā un neesi drošs to paņemt, tad par cik striķis ir garāks un garumu nemaini ezerā, tad 1m no karabīnes cilpā piesien vēlvienu striķi, kura gals paliek laivā, tad nenāksies liekties pāri purngalam. Bet no zāļu tīrīšanas neatbrīvos.
Tavs aprakstītais variants aizaugušos ezeros nederēs, jo dažreiz jāstumjas caur zāļu puduriem un enkurs purngalā karājoties faktiski liegs to izdarīt.
Kas attiecas uz knehtiem laivu bortos, tad tie patiešām pietrūkst. Es pat esmu domājis uztaisīt/uzmetināt dullī liekamu, bet slinkums ir ņēmis virsroku.
MT9 [14.okt]: Viss izklausās jauki, tikai Babes copmaņi zina, ka ar enkura pacelšanu vien nepietiek, vēl tak pāris kubikmetru zāles un dūņu no tā jānoņem, ja tu gribi turpinājumā ar motoru kaut kur pārvietoties. Līdz ar ko pār bortu būs jāliecas šā vai tā.
Ja vēl neesi caur niedru lauku izstumts un tās vēl jālasa nost, pirms tiec pie zālēm :D
Viss izklausās jauki, tikai Babes copmaņi zina, ka ar enkura pacelšanu vien nepietiek, vēl tak pāris kubikmetru zāles un dūņu no tā jānoņem, ja tu gribi turpinājumā ar motoru kaut kur pārvietoties. Līdz ar ko pār bortu būs jāliecas šā vai tā.
Uzskricelēšu arī savu artavu par tiem enkuriem,nepretendējot uz taisnību.:)
Ar fāteri laiva stāvēja mazajā Baltezerā,pēc tam Lielajā.Tur pietika ar jebkādu pasmagāku dzelzs gabalu,kuru pārlaida pār bortu.80mitajos ,kad līcis bija pilns ar mencām, kompānijā no VEFa dāčām braucām,gājām ( kā kuram tīk):) ar lielu,koka zvejnieku laivu.Viens kārtīgs enkurs garā striķī,kurš piesiets laivas priekšgalā,tā lai laiva pa viļņiem brīvi šūpotos,bet lai to nepavilktu zem viļņa ( tāpēc striķim jābūt daudz garākam par dziļumu).Nekad divi enkuri...nekad!Tagad par Babi.Bija laiva bez greidinga.:)Pieturējos pie enkura siešanas laivas priekšgalā,garā striķī.Kad jāvelk enkurs ārā,tad sanāk šaize...pašam jāliecas pāri laivas priekšgalam un jātaustās pēc striķa.Ir bijis,ka lielākā vējā laivā iesmeļas ūdens.Siešana pie-ap beņķi...besī ārā :).Enkura cilāšana pār bortu...besī ārā.:)Ņēmu talkā atmiņas par laikiem,kad biju jahtas komandā.Jahtām priekšgalā ( forā ) ir grozs,kuru tad arī ņēmu par piemēru,lai savai laivai priekšgalā uztaisītu ko līdzīgu.Sanāca kā ne vienam :),jo viss ot baldi.:)Ņeržas apaļdzelzi ( 8mm ) salocīju,pielocīju,sagriezu vītnes,sametināju un ar trīs atbalsta punktiem pie laivas klāt.Groza spicē rullītis ,pa kuru tiek vilkts striķis,kura galā visparastākais krustveida enkurs.Striķis 10m.garumā.Atiet zuzīt.:)Uzvelc enkuru līdz grozam...striķi uzmet uz knehtu,kurš uz borta un nekāda čakara.Knehtus ar likumu vajadzētu visām izīrējamām laivām.:)
Paldies Dairi! :)
Vells, es tagad gribu atkārtot šādu copi, bildes dēļ. :D iespaidīgi jums kadri izdevušies.
Par vējiem prātojot, uzgāju cwc peldošo, 1.9m un tagad domāju, vai viņu varētu izmantot tandēmā ar 1.2m? Sāku domāt, vai nebūs tā, ka lielais parašūts strādās 100%, bet mazais neatvērsies nemaz. Vai virves garumi varētu risināt? Mazo palaist garākā virvē, lielo īsākā. Tomēr ar peldošo es vakar jutos drošāk nekā bez, jo viņš šķeļ tuvojošos vilni un mazāk laivu mētā. Trakāk ir stāvot, kad mugurā kārtīgi iepūš pēkšņi. :D
19 m/s, smagā koka laivā, purngalā uzlikts svars 30+ kg, bet ar visu to laivu mētā kā skalu, purngals brīžiem atradās zem ūdens līnijas. Vēl biku un pārvērstos par zemūdeni...
MT9, 14.oktobris 2025, 10:18
Ar telefonu tik smukas bildes nesanāk.
Šeit enkurs ir pie priekšējā beņķa, bet aukla ir 2x garāka kā standarta laivā esošajiem, līdz ar to laiva praktiski turas taisni pret vilni.
Es savulaik aizlauzu BFT XXL monster net, jo laiva pa viļņiem lēkāja un pāri bortam tīkliņā bija 10kg+ skaistule.
Vistrakākais kur savulaik esmu iekūlies ir bijis Burtnieks, kad laikaapstākļi samainījās un ar 15zs motoru knapi tikām krastā un tad vēl senāk bērnībā ar tēvu Siversa ezerā tikām vienā no Latvijas viesuļvētrām, kad 15min pirms un pēc nekas neliecināja par vētru, ja neskaita pēc tās sagāztos kokus un mājām norautos jumtus.
Pa skaisto!
Šodien no 8:00-14:00, ezerā pilnīgi viens, nevienu laivu neredzēju, vien atpakaļ braucot pie niedru lauka spuņupē. Es uztaisīju 5 nolaidienus pāri visam ezeram, no ziemeļu krasta līdz dienvidu krastam. Pie šādiem vējiem sapratu, ka jāapdomā kārtīgāk enkuru jautājums, ar “stock” enkuru/bremžu disku + 1.2m parašūtu, mani pūta ~4km/h. Ūdens ezerā šodien bija arī tur kur tas nekad nav bijis, vismaz šogad. :D Man par pārsteigumu, tik fiziski nogurdinošā dienā, zivs bija pat teiktu ļoti piekritīga. 3 nerealizētas, 1 paņēma pie pašas laivas, šķiet 60-70 bija, bet atteicās bildēties. Pēc 200 metriem pieteicās nākamā, šoreiz tālāk no laivas, 60cm. Otrajā nolaidienā, pēc Dāvja ieteikuma eksperimentēt, sāku taisīt stop-go ar ~4sek pauzēm starpā un pēkšņi jūtu, 1reiz grābj, 2reiz un ir. Mazs dancis ar lēcienu un 102 ir laivā. Gator mirage un tatula iesvētīti ar metru, pilnīgi prieks. Viens gan mīnuss multiem, pietrūkst bremzes tirkšķis. :( Šodien viss bija līdzi, bet citus kātus rokās nemaz nepaņēmu, tikai BB. Tāpat, sevi bildēt un lavierēt ar to krokodilu ir elles darbs. :D Abas zivis peld tālāk.
Krodzinieks, 13.oktobris 2025, 19:17
Kā ir realitātē ar kocenieci tādās situācijās salīdzinājumā ar stiklsķiedru ar malu?
fisers666, 14.oktobris 2025, 10:29
Vispār kocene stiprā vējā man patika tādēļ, ka tā labāk turēja virzienu, jo pati par sevi smagāka un vienatnē vieglāk vadāma, bet, ja vējš tik stiprs kā bildē, tad nu brīžiem likās, ka tas smagums var nospēlēt ļaunu joku un tiešām vienā no lielajiem viļņiem, piesmelt laivu ar ūdeni. Bet nu, nav vaires Dūšeļos stilīgo koka laivu, tādēļ šis variants atkrīt ;)
Copes kompanjoniem bija gadījies pamatīgā vējā palaist laiviņu pa vējam, bet atpakaļ uz bāzi nav varēts tikt un nekas neliecinājis, ka būs iespējams sagaidīt labāku laiku. Mēģinājuši airēt, cik vien spēka bijis, bet progress bijis visai nožēlojams.
Tā kā viss bijis siltā laikā, tad viens ģērbies nost un vilcis laivu striķī brienot gar zālem.
Prasīju, kā tad varējis pa tām dūņām izbrist, bet nu esot bijis iespējams.
Nekad nav sanācis braukt vētrā koceniecē. Stiklšķiedras laivām ir mailiņa, tā kas uz āru atlokās. Stiprākajos pūtienos ir sajūta, ka ja nebūtu šī maliņas, tad būtu pilna laiva ar ūdeni. Kad purns/purna sāns grib ielīst vilnī iekšā, tā maliņa (vismaz šķietami) salauž vilni un laivā tiek tikai drusku ūdens, nevis pus vilnis.
Kā ir realitātē ar kocenieci tādās situācijās salīdzinājumā ar stiklsķiedru ar malu?
19 m/s, smagā koka laivā, purngalā uzlikts svars 30+ kg, bet ar visu to laivu mētā kā skalu, purngals brīžiem atradās zem ūdens līnijas. Vēl biku un pārvērstos par zemūdeni...

Cope vētras laikā nav tas patīkamākais pasākums. Agrāk es centos neizlais stipro vēju, jo sakrita tā, ka vienā no pirmajām copēm vētras laikā tiku uz dikti aktīvu līdaku. Bet, gadu gaitā sapratu, ka tā nav limumsakarība - pārsvarā stipra vēja laikā zivis ķeras, bet nebūt ne labāk kā jebkurā citā dienā. Tādēļ, ja man ir iespēja izvēlēties, vētrā vairāk nav vēlmes braukt uz copi, bet, ja nedēļā ir tikai 1 brīvdiena un tā pati iekrīt ļoti stipra vēja laikā, tad, gan jau brauktu :) Un vēl, man taču patīk lomu smuki nobildēt, tad nu vētrā nav tik grūti zivi noķert un izvadīt kā pēc tam to smuki iemūžināt, jo laivu pa viļņiem mētā, enkurs netur, bieži līst stiprs lietus un līst tas horizontāli... Vienvārdsakot, lamu vārdu šādās reizēs es pats no sevis dzirdu dikti daudz, kaut gan ikdienā ar to lietošanu neaizraujos :)
No Vecupenieku laivām vienītī vējā lielajā Lotā jūtos visdrošāk, jo viņa pati par sevi ir gana smaga, lai purns neslietos gaisā. Ar MT9 minēto taktiku - rezerves aķis + mantas priekšā + sēžot uz aķa tuvāk vidum nevis beņķa var diezgan komfortabli lēkāt pa viļņiem. Pellu vienam ir daudz grūtāk savaldīt. Viens ir risks iesmelt ūdeni pakaļā, otrs - ar purnu gaisā stūrēt ir grūti. Tādā vējā kā bija svētdien Lotai droši vien vajadzētu lielāku motoru par 54lb.
Runājot par rudens vējiem un vētrām.
FB izmeta atmiņu - Vecupeniekos ieradušies glābēji, lai meklētu ezerā copmaņus, kas netiek ārā.

(C) MT9 bilde.
MT9 [Vakar]: Nereti redzu, ka lieli vīri sēž aizmugurē, aķis un motors turpat, purns gaisā, bet viens Mērsraga makšķernieks ieteica, ja brauc viens, purnā ieliec spaini ar smiltīm, lai izveidojas līdzsvars!
JK7, 13.oktobris 2025, 21:02
Tam spainim jābūt 100 kg svarā, lai daudz maz svaru izlīdzinātu. Ja vējš 20 m/s, tad parastais spainis ar smiltīm lēkās kā bumbiņa. Es kādreiz priekšā līdzsvaram liku otru aķi un vēl copes kasti. Kopā svars 30+ kg. Pilnīgi bezjēdzīgi stipros viļņos. Ja ir otrs copmanis laivā, tad gan jūt starpību. Laivas arī atšķiras, es parasti no Lielās Līdakas copēju. Smagās kocenieces priekšu arī mētā kā sērkociņu kasti, nerunājot jau par vieglākām laivām. Bet tas tiešām tikai tad, kad Babē sola 20+ m/s. Dziļākos ezeros, domājams, šāda situācija varētu būt jau pie mazāka vēja ātruma. Kas attiecas uz stūres sviras pagarinātāju, tad vētrā man tas neder, jo bieži laivu tā mētāja, ka nācās acu mirklī sviru pagriezt par 90 grādiem, kas, sēžot pa vidu un izmantojot pagarinātāju, nav izdarāms. Tā kā copmaņi reti makšķerē vienatnē, it sevišķi vētrā, tad augstāk pieminētais tekts reti kuram būs aktuāls.Par stūres grozīšanu piebalsošu, lai “nedauzītu zobus” uz lielajiem viļņiem, meklēju vidusceļu, ko ejot pret vilni atrast ir īss brīdis, līdz ar to motoru bez apstājas sanāk grozīt un bieži, 90 grādos. Tā es sapratu Dāvja ieteikto par iešanu zigzagā, pie tādas manevrēšanas ar pagarinātāju šodien man neizdotos.
Krodzinieks, 13.oktobris 2025, 21:41
Nu tur jāpiešaujas, pilnīgi griezt motoru 90 grādos ar nav prāta darbs, jo var visādi beigties, jo ja motors augstu tad var skrūvi pret laivu atdauzīt, ja iemet ručkā, tad pret vilni var apgāzt laivu, ja motors nav kārtīgi pieskrūvēts un iemet ručkā, tad motors var vienkārši nomaukties no tranča, kas ik pa laikam kādam izdodas.
MT9 [13.okt]: Nereti redzu, ka lieli vīri sēž aizmugurē, aķis un motors turpat, purns gaisā, bet viens Mērsraga makšķernieks ieteica, ja brauc viens, purnā ieliec spaini ar smiltīm, lai izveidojas līdzsvars!
JK7, 13.oktobris 2025, 21:02
Tam spainim jābūt 100 kg svarā, lai daudz maz svaru izlīdzinātu. Ja vējš 20 m/s, tad parastais spainis ar smiltīm lēkās kā bumbiņa. Es kādreiz priekšā līdzsvaram liku otru aķi un vēl copes kasti. Kopā svars 30+ kg. Pilnīgi bezjēdzīgi stipros viļņos. Ja ir otrs copmanis laivā, tad gan jūt starpību. Laivas arī atšķiras, es parasti no Lielās Līdakas copēju. Smagās kocenieces priekšu arī mētā kā sērkociņu kasti, nerunājot jau par vieglākām laivām. Bet tas tiešām tikai tad, kad Babē sola 20+ m/s. Dziļākos ezeros, domājams, šāda situācija varētu būt jau pie mazāka vēja ātruma. Kas attiecas uz stūres sviras pagarinātāju, tad vētrā man tas neder, jo bieži laivu tā mētāja, ka nācās acu mirklī sviru pagriezt par 90 grādiem, kas, sēžot pa vidu un izmantojot pagarinātāju, nav izdarāms. Tā kā copmaņi reti makšķerē vienatnē, it sevišķi vētrā, tad augstāk pieminētais tekts reti kuram būs aktuāls.
Par stūres grozīšanu piebalsošu, lai “nedauzītu zobus” uz lielajiem viļņiem, meklēju vidusceļu, ko ejot pret vilni atrast ir īss brīdis, līdz ar to motoru bez apstājas sanāk grozīt un bieži, 90 grādos. Tā es sapratu Dāvja ieteikto par iešanu zigzagā, pie tādas manevrēšanas ar pagarinātāju šodien man neizdotos.
Nereti redzu, ka lieli vīri sēž aizmugurē, aķis un motors turpat, purns gaisā, bet viens Mērsraga makšķernieks ieteica, ja brauc viens, purnā ieliec spaini ar smiltīm, lai izveidojas līdzsvars!
JK7, 13.oktobris 2025, 21:02
Tam spainim jābūt 100 kg svarā, lai daudz maz svaru izlīdzinātu. Ja vējš 20 m/s, tad parastais spainis ar smiltīm lēkās kā bumbiņa. Es kādreiz priekšā līdzsvaram liku otru aķi un vēl copes kasti. Kopā svars 30+ kg. Pilnīgi bezjēdzīgi stipros viļņos. Ja ir otrs copmanis laivā, tad gan jūt starpību. Laivas arī atšķiras, es parasti no Lielās Līdakas copēju. Smagās kocenieces priekšu arī mētā kā sērkociņu kasti, nerunājot jau par vieglākām laivām. Bet tas tiešām tikai tad, kad Babē sola 20+ m/s. Dziļākos ezeros, domājams, šāda situācija varētu būt jau pie mazāka vēja ātruma. Kas attiecas uz stūres sviras pagarinātāju, tad vētrā man tas neder, jo bieži laivu tā mētāja, ka nācās acu mirklī sviru pagriezt par 90 grādiem, kas, sēžot pa vidu un izmantojot pagarinātāju, nav izdarāms. Tā kā copmaņi reti makšķerē vienatnē, it sevišķi vētrā, tad augstāk pieminētais tekts reti kuram būs aktuāls.
Nereti redzu, ka lieli vīri sēž aizmugurē, aķis un motors turpat, purns gaisā, bet viens Mērsraga makšķernieks ieteica, ja brauc viens, purnā ieliec spaini ar smiltīm, lai izveidojas līdzsvars!
Vairums domā, ka tas ir lieka svars laivā, bet patiesībā gaita pat ir līganāka!
20m/s tā ir galējā robeža, bet viss atkarīgs, cik dziļš ir ezers, no tā arī veidojas viļņa augstums!
Krodzinieks [13.okt]: Stichling [35m]: Krodzinieks [41m]: Šodien no 8:00-14:00, ezerā pilnīgi viens, nevienu laivu neredzēju, vien atpakaļ braucot pie niedru lauka spuņupē. Es uztaisīju 5 nolaidienus pāri visam ezeram, no ziemeļu krasta līdz dienvidu krastam. Pie šādiem vējiem sapratu, ka jāapdomā kārtīgāk enkuru jautājums, ar “stock” enkuru/bremžu disku + 1.2m parašūtu, mani pūta ~4km/h. Ūdens ezerā šodien bija arī tur kur tas nekad nav bijis, vismaz šogad. :D Man par pārsteigumu, tik fiziski nogurdinošā dienā, zivs bija pat teiktu ļoti piekritīga. 3 nerealizētas, 1 paņēma pie pašas laivas, šķiet 60-70 bija, bet atteicās bildēties. Pēc 200 metriem pieteicās nākamā, šoreiz tālāk no laivas, 60cm. Otrajā nolaidienā, pēc Dāvja ieteikuma eksperimentēt, sāku taisīt stop-go ar ~4sek pauzēm starpā un pēkšņi jūtu, 1reiz grābj, 2reiz un ir. Mazs dancis ar lēcienu un 102 ir laivā. Gator mirage un tatula iesvētīti ar metru, pilnīgi prieks. Viens gan mīnuss multiem, pietrūkst bremzes tirkšķis. :( Šodien viss bija līdzi, bet citus kātus rokās nemaz nepaņēmu, tikai BB. Tāpat, sevi bildēt un lavierēt ar to krokodilu ir elles darbs. :D Abas zivis peld tālāk.Pa smuko!
PS:
“Dziedošo bremzi” var uzstādīt.Oo, tas darbību kaut kā nebojās un vai tas ir sarežģīti? Tomēr tā skaņa ausij tīk un patreiz šķiet, zivi vieglāk vadīt, jo dzirdi kad raujas prom, vismaz man tā šķiet.
Sakotnēji vienai abu bija uzlikta, nekādas vainas nebija. Skaņa protams atšķirās no bezinerces, bet ir ok.
Uz bb praktiski vnm bremze ir stingri pievilkta, līdz ar ko drag cklicker nav īsti vajadzīgs. Ātri izvilkt līdaku, ātri palaist vaļā…Nesen biju pārsteigts makšķerējot, jo izrādījās, ka manai spolei vispār ir drag clikeris…