Veidosim saturu kopā!
  • Jūsu novadā gaidāmas vai jau aizvadītas copmaņus saistošas aktivitātes?
  • Jums ir viedoklis par copmanim aktuālu tematu?
  • Esat izbaudījis aizraujošu copes piedzīvojumu?

Rakstiet mums! Pievienojiet attēlus (vai uzticiet tos piemeklēt CL redaktoram) un mēs nodosim Jūsu vēstījumu visai Latvijas copmaņu saimei!

Jaunākie komentāri

Seko līdzi

RSS barotne
Seko līdzi jaunākajiem CopesLietas.lv biedru rakstiem sev ērtā veidā izmantojot RSS barotni.
LSM.LV | 27.novembris 2016, 11:35 | 17 komentāri | 7065 skatījumi

Apsver iespēju izbūvēt Rīgas HES'am zivju ceļu

Eksperti par šo jautājumu spriež jau gadiem.

Proti, pirms dažiem gadiem tika veikts pētījums, kurā iezīmēti laši ar radio uztvērējiem, tika ielaisti Ogres upē, lai sekotu, vai tie šajā upē vispār nārsto. Taču plūdu dēļ iecerētais rezultāts neīstenojās, tomēr būtisku ieskatu lašu izpētē šis pētījums deva.

"Mēs uzzinājām dažādas zinātniskas lietas par viņu uzvedību: par to, kas šādos plūdos zivīm sagādā lielu stresu," stāsta Matīss Žagars. "Viņas gribēja pakāpties uz leju un atpūsties no tiem plūdiem, kur mazāka straume un mazāks ūdens līmenis, bet diemžēl tas nozīmēja, ka viņas nokļuva līdz pat Rīgas HES ūdenskrātuvei un netika vairs atpakaļ augšā," viņš norāda.

Ihtiologs Māris Olte stāsta, ka inženierim, kurš veido zivju ceļu vienlaikus ir jābūt ne tikai inženierim, bet arī makšķerniekam un hidrologam.

"Ir jāsaprot, kā to būvēt un tādu cilvēku visā Eiropā nav daudz. Līdz ar to pat uzbūvējot zivju ceļu, tu nevari būt drošs, ka tas strādās. Tur ir daudz nianses, ieskaitot, arī zivs dabu," stāsta Olte. Viņš atgādina, ka tad, kad savulaik būvēja Ķeguma HES, lašu Daugavā bija daudz.

Tā kā lašu ceļā ir Rīgas HES, tad VAS "Latvenergo" iepērk makšķernieku noķertos lašus gan pētījumiem, analizējot, kā un vai tie nārsto Ogres upē, gan, lai zivjaudzētavā lašu mātes noslauktu.

Pēcāk jau jaunos īpatņos ielaiž Daugavā un skatās, vai Ogres upe ir piemērota lašiem. Tas nepieciešams, jo, iespējams, arī Rīgas HES tiks būvēts zivju ceļš.

"Fakts ir viens - cēlumam ir jābūt apmēram septiņu centimetru uz metru. Pats grūtākais - kā noķert zivi zivju ceļā, lai viņa spiežoties gar galveno straumi tomēr ielien tajā straumē, kas ir blakus, jo nekad zivju ceļš tajos spēkstaciju dambjos nav galvenajā straumē," paskaidro Olte.

VAS "Latvenergo" valdes loceklis Māris Kuņickis norāda, ka zināšanas par lašu nārstu ir smeltas arī Zviedrijā, kur arī ir HES.

"Nesen mūsu kolēģi bija Zviedrijā un apsekoja vairākas upes. Piemēram, vienā upē pēc vairākiem gadiem tika izbūvēts zivju ceļš tur esošajā HES, kurš veiksmīgi funkcionē un katru gadu ap 15 000 lašu iet augšā uz nārstu," norāda Māris Kuņickis. "Savukārt citā Zviedrijas upē ir izveidots šis, tā saucamais ķērājs, kur arī katru gadu līdzīgu skaitu lašu noķer un pārved virs astoņiem HES. Tad vēl ir amerikāņu metode, kad caur vakuuma cauruli lasis saudzīgi tiek izsūkts ārā un iesūkts jau transportēšanas mašīnā," stāsta Kuņickis.

Tomēr, ja pat pie Rīgas HES tiktu izbūvēts zivju ceļš, Ogres upe nav pieejama lašiem nārsta vietām, jo arī šeit atrodas neliela hidroelektrostacija. Tādēļ šobrīd laši tiek ķerti un augšpus pa Ogres upi arī izlaisti.

Šī HES īpašniekam pašvaldība nevar vienpersoniski uzlikt par pienākumu izbūvēt zivju ceļu. Tomēr pašvaldība ir ieinteresēta sadarboties un nākamgad piedalīsies Ogres upes sakopšanā, lai lašiem izveidotu piemērotas nārsta vietas.

Zivju stāsts ir līdzīgs cilvēku stāstam - cilvēki grib nokļūt pa ceļu līdz savām mājām. Tāpat arī lašiem ir jānokļūst līdz nārsta vietām un cerams, ka pavisam drīz visas iesaistītas puses sadarbosies un tik tiešām laši varēs veiksmīgi izmantot savus ceļus.

oriģināls

 
 
Novērtē rakstu:
  • Vērtējums ir 4.5 no 5
(8 balsis) - lai vērtētu, nepieciešams reģistrēties
[17] Komentāri | dilst | aug
 
Alcans

Būtu labāk novirzījuši to naudu, kas aiziet lašu mazuļiem, kurus laiž iekšā upē, kur tie nevar nonārstot, uz šo zivju ceļu projektu. Pietiek lobēt tos zivjaudzētājus ar 0 lietderības koeficientu, labāk atjaunot dabīgos nārsta apstākļus. Pa šo ceļu arī vimbas tiktu tālāk un arī priecētu copmaņus virs HES.

27.11.16 Atbildēt | Ziņot 1
martins_riga

Varu dereet, ka taalaak par runasanu netiks. Jo runaa jau kopsh 90tajiem. Latvenergo pelna 2015 gadaa bija 90 miljoni! Latvenergo ir pelnosakais Latvijas uznemums.

Jautajums, kapec zivju cels veel joprojaam nav uzbuuveets?

27.11.16 Atbildēt | Ziņot 1
Urbejs

Es no bernibas dzivojos pie ta maza hesa. Kadreiz vareja nokert foreles un vezus salasit virs dambja. Bez visas zivju laisanas bija zivis. Tagad tur ir mirusi upe,smilts parvertusies dublos kur bij dedres tur ir salinas :(

Tagat braucu copet talu uz auksu,bet tur daba ari mainas joti. Ja esi braucis gar ogri kur daugava ietek ogres upe (griva) tur bija izcila zandartu vieta 4,5 metri dzilums videjais tagad 3,5 metri dunas ..

27.11.16 Atbildēt | Ziņot 0
JOHNNYR

Smieklīgi jau lasīt ka plāno taisīt zivju ceļu, bet lasim nemaz nav kur nārstot. Nav jēgas iztērēt miljons par zivju ceļu kurš varbūt darbosies. Nauda jāiegulda Ventas, Gaujas, Salacas un pārēju lašupju sargāšanai, izpētei un ilgtspējības nodrošināšanā. Tāds pats absurds ka Letvenergo tērē tik lielus līdzekļus mākslīgās lašu populācijas uzturēšanai Daugavā, sprotot ka lasis tur nekad dabīgi nenārstos. Tiešām gudrajām galvām ir tik grūti saprast kur patiešām tos līdzekļus vajadzētu ieguldīt lai sakārtotu vides problēmas, kas radušās pēc HESu būvniecības.

27.11.16 Atbildēt | Ziņot 0
ZivjuZaglis

kad sāksiet rakt, rīkojiet talku, braukšu piedalīties!

27.11.16 Atbildēt | Ziņot 2
Sanders

Es arī! :)

29.11.16 Atbildēt | Ziņot 0
BrunoL

Nebūtu Visaginas AES projekts apturēts,varētu domāt par visu HESu likvidēšanu.

Pat iedomāties nevaru,kā Daugava atkoptos! Laši,vimbas utt.

27.11.16 Atbildēt | Ziņot 3
swordfish216

Agrāk mūsu puse vecie copētāji stātījuši ka ķēruši lašus mūsu pusē, bet tagad pateicoties HESiem situācija ir manījusies uz visiem 360 grādiem. Pēc idejas ja būvē tad jābūvē uz visiem trim hesiem tos zivju ceļus, jo diemžel zivju migrācija apstājas pie HESiem un zivis tālāk netiek. Nenotiek dabīģa zivju migācija. Vēl atliek lai Baltkrievijā pabeidz hesu projektus un tad vispār āmen mūsu pusē būs kā akā. Otra problēma būs kad tiks izveidoti zivju ceļi ir tādi ka maļikiem tas būs svētki kad lasis ies pa zivju ceļu jo zivij nebūs kur likties un tiks tik un tā maļiku tīklos vai žebērkļos. Kā saka pagale ar diviem galiem.

28.11.16 Atbildēt | Ziņot -3
Vits
Vits :

cik vien esmu bijis pie hesa no salaspils puses, vienmēr esmu uzskatījis, ka tas betona grāvis, kas jāšķērso, lai nokļūtu uz uzbēruma, nav nekas kas cits, kā vien zivju ceļš :)

28.11.16 Atbildēt | Ziņot 0
Sanders

Gribētos gan.

29.11.16 Atbildēt | Ziņot 0
VANEMS

zinātnes viedoklis ir cits.

29.11.16 Atbildēt | Ziņot 0
imations

Tauta vienkārši ir izcili tupa dēļ pāris lašiem Daugavas augšā grib nojaukt HESus un dēļ pāries lohiem kliedzējiem būvēt zivju ceļu uz nākošiem varžu dīķiem. NAH to vajag?

30.11.16 Atbildēt | Ziņot -3
swordfish216

Protams priekš kam to vajag, galvenais ka jums ir labi, bet pārejie loi lai brauc uz jūsu pusi copēt, bet ne katrs var atļauties nobrauks videji 200 km uz vienu galu lai varētu pacopēt jūsu pusē. Tiešām kad BLR uzcels pie sevis HES tad jau tiešām būs mūsu pusē kā varžu dīķī. No tevis labāk saprotu ka labāk neko nedarīt nekā kaut ko darīt!!!

30.11.16 Atbildēt | Ziņot 2
imations
imations > swordfish216:

Rakstā skaidri rakstīts, ka, pētot ar MEGA aparātiem lasi, tika noskaidrots, ka lasis streso. Vienkārši šitā ņem un pats sastresojas, jeb ar aparātiem konstatēja ka lasis ir stresaina zivs un NEKO citu. Turklāt uz Ogres upes ir HES kuram viss ir POH uz to lasi un zivju ceļiem un būs turpmāk POH jo privātīpašnieku nevar piespiest veikt darbus sabiedrības labā. Tas ir, tāpat kā izkārt karogu svētkos un tas ir Satversmes tiesas lēmums.

Principā kopsavilkums ir tāds, ka lasis streso un HESiem ir POH uz stresainiem lašiem, jo viņi tāpat nenārstos. Tad jautājums NAH to visu vajag atkal, kādam pseido projektu vajag izbīdīt?

01.12.16 Atbildēt | Ziņot -1
VANEMS

saprast un zināt nav vienkārši.

01.12.16 Atbildēt | Ziņot 0
Tonis

Gadus 50. atpakaļ ,vēl puikas gados gadījās pabūt tais vietās kad vēl HES nebija uzsliets.Cik nu atceros,skaistas copes vietas tur bija...Upe sekla,pāri varēja pāriet,vietām krāčaina ar nelielām saliņām.Vietām veidojās niedrainas dīķveida atstraumes,grunts akmeņaina...Veči ar gariem bambusa kātiem smukus sapalus,ālantus,līdakas ķēra...Domāju, -nedaudz vēl paaugšos un noteikti atbraukšu uz tām smukajām vietām pacopēt ...Diemžēl mani sapņi toreiz nepiepildījās,drīz vien tās vietas tika aplūdinātas...

01.12.16 Atbildēt | Ziņot 0
VANEMS

Daugava jau bija viena no lielākajām lašupēm Austrumbaltijā. Zaudējums no Rīgas HES tika rēķināts uz ~250 t lašu.

02.12.16 Atbildēt | Ziņot 1
Uz augšu
 
Creative templates for Google Ad Manager