Veidosim saturu kopā!
  • Jūsu novadā gaidāmas vai jau aizvadītas copmaņus saistošas aktivitātes?
  • Jums ir viedoklis par copmanim aktuālu tematu?
  • Esat izbaudījis aizraujošu copes piedzīvojumu?

Rakstiet mums! Pievienojiet attēlus (vai uzticiet tos piemeklēt CL redaktoram) un mēs nodosim Jūsu vēstījumu visai Latvijas copmaņu saimei!

Jaunākie komentāri

Seko līdzi

RSS barotne
Seko līdzi jaunākajiem CopesLietas.lv biedru rakstiem sev ērtā veidā izmantojot RSS barotni.
Forelpuikas | 2.augusts 2017, 17:21 | 27 komentāri | 18112 skatījumi

Nekāp pāri! Nojauc dambi!

Pēdējā laikā lielu enerģijas devu rodu sarunās ar domubiedriem – forelistiem. Vārds pa vārdam un rodas gan jaunas idejas, gan pozitīva un iedvesmojoša deva kritikas.

Ir augusts un lēnām sākas migrējošo zivju ceļš uz mazajām foreļupēm. Kā lai tiek līdz nārsta vietai, ja tur pretī ir nereāls bebrinieks? Ja 80o gadu sākumā (uzskaitīto) bebru skaits Latvijā bija ap 1000, tad 2011. gadā tas strauji pietuvojās 10 000 (turklāt tas ir tikai “oficiālais” skaits!). Bebru dambis kavē, dažkārt pat pilnībā aptur mūsu foreļu (un pārējo lašveidīgo) migrāciju uz savu nārsta vietu.

Tāpat vietās, kur bebru ģimene “pastrādājusi” – kur straujteces ir appludinātas un uzslāņojušies organiskie nogulumi palēninātā straumes ātruma dēļ, pastāv maza iespēja, ka nārsts būs iespējams.

Man ir ierosinajums! Apņemamies katrs nojaukt vismaz pa vienam dambim līdz augusta beigām?! Es apņemos!

NEKĀP PARI! NOJAUC DAMBI! – cītīgi strādājam, lai jau pavisam drīz šādas zīmes Tu sastaptu Latvijas foreļupju krastos. Paldies Arturs Līmežs par fantastisko ideju – atgādināt, ka katram no mums savs pirksts jāpieliek, ja gribam, lai foreli redz arī mūsu bērni un mazbērni.

Šajā postā izmantošu arī iespēju pateikt milzīgu paldies katram, kurš savā aprūpē paņēmis vai kādam dāvinājis #veiksmeskepons. Es ticu, ka cepure aizsargā ne tikai no pārkaršanas saulē un kukaiņiem. Tas nav vien veiksmes talismans, bet arī simbols – saudzīgas copes simbols, kas tās nēsātājam uzliek arī atbildību. Un tieši pateicoties #veiksmeskepons, zīmes NEKĀP PĀRI! NOJAUC DAMBI! foreļupju krastos nav vairs ideja vien... Pateicoties jums – ideja pārtop reālos darbos.

Paldies Alvis, Edgars, Jānis, Edgars, Mārtiņš,Sandra, Roberts, Eižens, Valters, Руслан, Ilgonis,Ivo, Aiga, Mārtiņš, Edgars, Ingus, Armands unMārtiņš Kārklis! Paldies!

Darot kopā, mēs radīsim labas, lielas lietas, realizēsim dzīvotspējīgas idejas, papildināsim zivju resursus un sakopsim savas upes. Ja Tev radusies ideja – padalies! Labai idejai radīsim iespēju realizēties arī dzīvē. Kopā varam vairāk!

Un visbeidzot, novēlu Tev pacietību, spēku un izturību, savu bebru dambi nojaucot! Priecāšos par iesūtītajām bildēm/video – lai kalpo par iedvesmu arī citiem izdarīt labu darbu..

Ne asakas!

O R I Ģ I N Ā L S

 
 
Novērtē rakstu:
  • Vērtējums ir 5 no 5
(2 balsis) - lai vērtētu, nepieciešams reģistrēties
[27] Komentāri | dilst | aug
 
vlDream

es nezinu kā ir pareiz bet es jau 15 gadus tos jaucu un lielāko daļu atjauno sasodītās žurkas .. un viens otris MEDNIEKs ir gatavs man par to galvu noraut

02.08.17 Atbildēt | Ziņot 1
Forelpuikas

Pareizi ir ignorēt mednieku, neignorējot to, ka viņam ir bise :D

02.08.17 Atbildēt | Ziņot 0
Akmens_Viesis

Daži novēlējumi -

115 000 ir oficiālais skaits bebriem, rakstos ir arī pieminēts 50 000 kā skaitlis, ko Latvija varētu panest. Igauņi valstiski pieiet problēmai un to risina ar 3kārt mazāku skaitli.

Tā ir sāpe - LV vajadzētu definēt, ka straujteces un nārsta vietas ir sargājam biotops un garantēt balvu fondu medniekiem. Lai ir valstiska abtilde problēmai, ne tikai krūmu aktīvisms.

Tomēr ir vērts paskatīties, kurā brīdī jaukt, tuvāk rudens lietiem un ziemas miegam tam būs vairāk jēgas. Kā arī, ja ir atsaucīgi mednieki, kas vēlas pamedīt, tad uz kādu gadu tajā vietā var būt miers. Bet kopā ar upi ir jāpadzīvo ilgāk. Ja bebra vietā ievāksies ūdru ģimene, neviens zivju draugs nepriecāsies par iegūto rezultātu.

Lai aizstāvētu bebrinieku, ko bieži dzird, aizstāvim vajadzētu būt nomērījušam skābekļa līmeni. Ir tādi uzpludinājumi, kuros pat maile slāpst.

Lielās zivis, kas it kā esot uzpludinājumos, kas nodrošinot ūdens līmeni, ko piemin bebru aizstāvji... - tas ir mīts, kurš darbojas 2 gadus. Pēc tam upe jau ir nosprāgusi un jaunu lielo zivi noķertās vietās neuzaudzina.

Nebagarētās, dabiskās upēs vajadzētu raizēties arī par zemes izskalojumiem, kas varētu rasties no tāda dambja izveides un arī pārraušanas, jāskatās līdzi, kā veidojas straume.

Nevajadzētu pārspīlēt ar koku izvākšanu - kādi 20 meža posmā uz 100 metriem vēl ir ok, kamēr upe spēj pašattīrīties (pali izcilā). Sevišķi, ja tie nav baltalkšņi. Var izmantot kādu stumbru paralēli, lai spiestu straumi vairāk kopā uttml.

Ja atrodas saprātīgs vides cilvēks novadā vai reģionālajā vides pārvaldē, tad forši ir darboties komplektā, tad veiksies labāk.

Lai veicas.

02.08.17 Atbildēt | Ziņot 3
snitraM

Sadomājam kādu tikšanos un izejam mednieku kursus - pēc kā uztaisam festivālu "Lielais bebru blīkšķis", bez tā nav jēgas jaukt nost tos dambjus, tas ir risinājums uz īsu laiku

02.08.17 Atbildēt | Ziņot 0
antonins

Vot izej kursus, tiec iekšā konkrētajā kolektīvā un izšauj bebrus konkrētajā vietā. Visiem tik liekas, ka nu ja jau medniekam ir ierocis tad viņš ar viņu var apkārt staigāt un šaudīties. Bise nav spinings ar kuru tu vari pa visam upēm staigāt visās tās garumā un ķert zivis.

03.08.17 Atbildēt | Ziņot 2
guntarskl

A es, a es jūsu mazdārziņā izraušu visus zemeņu stādus, jo viņas baigi stīgo un tas ir slikti (man viens teica, goda vārds).

02.08.17 Atbildēt | Ziņot -2
Forelpuikas

Pārtulkosi? Caur puķēm nevar saprast :)

02.08.17 Atbildēt | Ziņot 0
aldis70
aldis70 > Forelpuikas:

Vajag biedrību "Nost ar bebriem, jo mūs interesē tikai foreles". Visi citi dabā, kas traucē forelēm, ir kaitnieki, vai ne?

02.08.17 Atbildēt | Ziņot -2
Forelpuikas
Forelpuikas > aldis70:

Aldi, tu esi forelists? Ja nē, tad diskusija ir mirusi pat isti nesākusies :) Džeki, man daba tuva sirdij un neuztveru foreli ka tādu svēto govi, it nemaz nē! Mani interesē migrējošo zivju mierīga nokļūšana līdz savām nārsta vietām. Un tas nenoliedzami prasa daudzu bebru dambju nojaukšanu. Esot pie mazajām upītēm es redzu, ka nav pareizi. Bērnības upes mainās līdz nepazīšanai, aizaug, pārpurvojas, zivju vietā, tur tagad peld bebru ģimene! Skaidrs, ka Jums, kas medī līdaku ezerā tā vispār nav problēma, jo vnk neredzat un neesat lietas kursā :) Ezerā zivis laiž katru gadu, resursus papildina, viss ir forši! Piemēra pēc... Kāpēc dažā labā ezerā tiek rūpnieciski izķertas baltās zivis un atstātas plēsīgās (līdakas)? Ja reiz pašas savairojušās, tad kāpēc cilvēks tur bāž savu degunu???... Tikai līdaka laba? Pārējie kaitnieki? :) Viela pārdomām...

Dabā visam jābūt līdzsvarā, bet tā vairs nav! ;)

02.08.17 Atbildēt | Ziņot 0
snitraM
snitraM > Forelpuikas:

Cīņa ar bedru dambjiem ir bezjēdzīga, jācīnās ir ar bebriem, kūpināts nav sliktāks par vistu vai zivi..

02.08.17 Atbildēt | Ziņot 1
aldis70
aldis70 > Forelpuikas:

Neizprati ironiju. Ne man ir kas pret forelēm, ne pret bebriem, teiksim tā. Es vienkārši nesaprotu, kā tas ir. Tā globāli. Nepatīk man bebrs, nīdēju ārā. Patīk man forele, gribu, lai viņa ir. Tātad, daru, ko gribu. Nekorekti, vai ne?

p.s. bebru dambja jaukšana...:))) cik es savā grāvī esmu izjaucis (ne foreļu dēļ), tik viņi sabūvē atpakaļ. Tas tā, kamēr ir bebrs, tikmēr viņš būvē, viņam tāds uzstādījums viņa dzīvē ir dots. ja kas, pēdējos gados, hidrorežīms vietējos ūdeņos ir ļoti izmainījies. paliek ūdens mazāk un mazāk....

03.08.17 Atbildēt | Ziņot 1
Forelpuikas
Forelpuikas > aldis70:

Aldi, piekrīti, ka visam savas robežas? Ja Latvijā visas pļavas apsēstu truši, tad tak viņus vāktu nost? Skaisti dzīvnieki pavēršas kaitēkļos! Līdzīgi šobrīd ar bebru. Nu pa daudz, pa daudz! Dambju jaukšana līdzinās cīņai ar vējdzirnavām, jo šamais ir ietiepīgs un stellē atpakaļ, bet kā jau mineju, es gribu, lai taimiņš/lasis/forele uzmigrē tur, kur tam jātiek! Un tik ātri jau viņš viņu neuzstelle, ir vietas, kur viņš vispār vairs neceļ, ja tur kāds āzis 4 reizes jau viņa dambi grauj nost :D

Lai bebrs dzīvo, bet lai dzivo tur, kur nerada kaitējumu. ;)

03.08.17 Atbildēt | Ziņot 0
akmens
akmens > Forelpuikas:

Domā,ka šis pats saprata ko grib pateikt droši vien atkal pālī.

03.08.17 Atbildēt | Ziņot 0
manamejais

Jā, arī man šī ir liela sāpe! Redzu, kā skaistu upi bebrs izmaina līdz nepazīšanai. Šobrīd iekopju vienu tuvējās upes posmu kopš pavasara, cīnos ar 2 bebru dambjiem. Upes posms skaists, ir straujteces un skaistas dziļas bedres arī bez bebru palīdzības. Virs lielākā bebrinieka upe diezgan neglīti izskatās pēc nolašanas. Skumīgs skats. Pašā upē ļoti daudz bebru dambju. Ja būtu vien pāris, tad foreļu būtu krietni vairāk.... Viela pārdomām. Rudenī domāju ar domubiedriem veidot biedrību un darboties upju tīrīšanas virzienā. Redzēs, kas no tā izdosies....

03.08.17 Atbildēt | Ziņot 1
nomads

Vēlu veiksmi. Mani bebru dambju jaukšanas memuāri ir šeit: www.copeslietas.lv/site/bildes/a...bri-forelupes/

ja jautājumi padod ziņu

03.08.17 Atbildēt | Ziņot 1
Forelpuikas

PM! ;)

03.08.17 Atbildēt | Ziņot 0
zivjuedis

Pirms nojauc dambi padomā ko dari, bebrs tāpat atjaunos, bet visas zivis un citas radības, kas ir dambī būs pipec.

03.08.17 Atbildēt | Ziņot 0
Akmens_Viesis

Nu nav tā, Zivjuedi un Aldi:

1) Lielākie dambji visi beidzas ar bezskābekli, kur meža produktiem sadaloties, no zivīm labākajā gadījumā izdzīvo dūņu pīkste.

2) uztraucoties par citām radībām, kaut kā piemirstas lērums ūdenskukaiņu, kuriem dambis automātiski kļūst par nepārvaramu šķērsli, un migrācija, kas ir vajadzīga, lai vairotos, vairs nav iespējama.

3) ir tūkstošiem vietu, kur bebru var neaiztikt - bebru mājas pie ezeriem, oriģinālā eksperimenta vieta, kur bebru ielaida - Stende piemēram, joprojām ir pietiekami liela upe. Tā pati Venta, neviens tur bebru neaiztiek. Upē, kas spēj vēl pašattīrīties, un nav neviena aizstāvja - lai tak dzīvo.

4) ir risinājumi, kad bebru var dabūt prom uz gadu vai pat diviem, kamēr neatnāk nākamie. Nevajag tikai slinkot. (Cilvēki, kas nelielā 10 kvadrātkilometru rajonā nodrošina simtus ar copi, padalījās ar rezultātiem - pirmajā gadā 50 bebri, otrajā 30, trešajā 5-10. Tas ir, kad maksā medniekiem, lai medī organizēti, un tad var nārsta vietas aizstāvēt, kamēr te CL klasiski tiek aizstāvēta pašglupība.

04.08.17 Atbildēt | Ziņot 0
dev
dev > Akmens_Viesis:

cik jāmaksā? :)

04.08.17 Atbildēt | Ziņot 0
Akmens_Viesis

Tā bija iniciatīva, lai iekustinātu, klāt nestāvēju, dzirdēju, ka 10 eiro prēmija par katru bebru. Pieliku to klāt, lai ļaudis aptver problēmas apjomu, ka nelielā upes posmā var mierīgi savākt 80 bebrus pāra gados... lai tie "mēs nomedījām vienu bebru un nekas nemainījās" vai "vienu dambi nojaucām un nekas nemainījās" var padomāt.

04.08.17 Atbildēt | Ziņot 0
dev
dev > Akmens_Viesis:

nu vo jātaisa fonds pret bebriem! katrs fortelists mēnesī 10eur met un sponsorējam medniekus!

04.08.17 Atbildēt | Ziņot 0
Marfim

Kāds ir Jūsu mērķis, ko vēlaties sasniegt?

Vairums upes ir privātas, un tauvas joslas izmantošana tādu krastos atļauta, lai pārvietotos un makšķerētu, pārējās darbības, bez īpašnieka atļaujas, ir aizliegtas. Valsts mežos, ja sāk paludināt mežus, ar bebriem un viņu dambjiem cīnās medību kolektīvi, ja necīnās, var zaudēt medību platību. Diemžēl, ja mežu neappludina, tad interese par bebru maza.

Nesen bija informācija par biedrības Mēs-zivīm rīkoto talku, kuras rezultātā tika tīrīta Vedzes upe, turklāt otrā talka šajā upē šogad. Tepat CL ir informācija par to, ka sākusies upju tīrīšana Bauskas novadā. Piemēri ir.

Ir MK Noteikumi par īpaši aizsargājamo biotopu veidu sarakstu, kurā jau sen atzīmētas upju straujteces un dabiski upju posmi, līdz ar to šaubos vai saskaņojumu talkai būtu grūti dabūt.

Starp citu pašlaik tiek realizēts projekts par ES nozīmes biotipu kartēšanu, koordinēti, saskaņoti, pēc vienotas metodikas. Nekādas individuālas pašdarbības, tēla radīšanai vai personīgo ambīciju apmierināšanai.

Darbojoties plānoti, saskaņoti, civilizēti, koordinēti var panākt migrējošo zivju mierīgu nokļūšana līdz savām nārsta vietām, tikai, diemžēl, to Jūs nepiedāvājat vai arī esmu pārpratis rakstīto.

Tāpēc pārjautāšu, kādu rezultātu sagaidāt no haotiskas nekoordinētas bebru dambju jaukšanas svešos īpašumos? Varbūt arī Jums plānotais rezultāts ir frančīze un nekā altruistiska šajā projektā nav?

04.08.17 Atbildēt | Ziņot 1
Forelpuikas

Paldies! :)

Piekrītu par info izplatišanu un piekrītu, ka tas ir haotisks. Un es piekrītu tam, ka kādam zemes ipašniekam tas varētu nepatikt, un neminēšu iemeslu/s kapēc tieši varētu nepatikt!

Pie nākamās talkas esam pieaicinājuši zinātājus un safilmēsim video par to kā un ko darīt un ko nedarit.

Bet jautājums no Tavas puses ir tīri birokrātiskas dabas, un tas vēlreiz apliecina vajadzību no krūmiem list ārā... Nākamās talkas laikā dibināsim oficiālu biedrību. Paldies par grūdienu! ;)

Uz doto brīdi šī ieraksta mērķis ir palidzēt zivij, kura migrē uz mūsu mazajām upēm, tikt līdz nārsta vietam. OK! Piekritu, ka varētu rikoties barā un noorganizet kādu lielu talku, tadā veidā reāli palīdzot vienai upei kā Tevis minetajā piemerā. Bet upju un bebru ir daudz. pastrādājam katrs pa savu upi un rezultāts būs vērā ņemams. Arī nav slikti, ne? :)

Bet jautājums pārdomām man ir arī Tev... Kāda būtu situācija Latvijas foreļupēs, ja šāda nesankcionēta pašdarbnieku dambju jaukšana nenotiktu? Ja mēs, vientuļie samuraji neietu un viņus nost nejauktu? :)

05.08.17 Atbildēt | Ziņot 0
Marfim
Marfim > Forelpuikas:

No prakses. Ja domubiedru loks ir apzināts, labāk uzticēt biedrību dibināt 2-3 cilvēkiem, pārējie iestājas uz pēc biedrības reģistrēšanas UR + ir vēl citi kninfi, ja ir vēlme uzrakstiet PM.

Pēc manis, ir jāizvērtē vai veiktās darbības tiešām dod vēlamo rezultātu. Pareizi rakstījāt, upju ir daudz, bebru vēl vairāk, ceru piekritīsiet ka upes ir garas un man ir aizdomas, ka cilvēki darbojas tur kur makšķerē vai arī tur kur dzīvo (tie kas vēlas palīdzēt).

Nelaime tāda, ja tas notiek neorganizēti, tad nenojaucot pirmo dabi zivis ceļā, pārējo jaukšana , lai cik dedzīga tā nebūtu, vēlamo rezultātu īsti nenesīs. Bebra kungs nojauktā dambja vietā vienkārši to uzcels citur.

Atbildot uz jautājumu. Noteikti varu atdzīt to, ka "vientuļo samuraju" darbošanās situāciju nepasliktina un tas arī ir daudz. Ievirzot to pareizās sliedēs var sasniegt labāku rezultātu, ja vēl valsts to atbalstītu, vēl labāku.

08.08.17 Atbildēt | Ziņot 1
BassPlanet

Es jau vairakus gadus dambjus jaucu,savadak nevar,bet efektivi ir ar slazdiem izkaut tos lopus.

04.08.17 Atbildēt | Ziņot 1
ruukiitis

man šķiet, ka nekas nesanāks ja mēs domāsim kategorijās Forele pret Bebru. Vajag domāt kategorijās Bebrs dabas draugs vai bieds...

Bebrs tā pat kā cilvēks, sociāli aktīvs dzīvnieks, kam patīk sev apkārtējo vidi pakārtot savām vajadzībām. Punkts.

un tad jau ir nepieciešams izvērtēt katru gadījumu atsevišķi. punkts.

Cilvēkam tak ar ir liegts apbūvēt kāpu zonu, mežā veikt nesaskaņotu izcirtumu, piedirst mežu ar saviem atkritumiem, utt utjp.

Nu maza atšķirība ka bebrs īsti nesaprot mūs, ko drīgst un ko nedrīkst, bet starp cilvēkiem ar tādus var atrast...

25.08.17 Atbildēt | Ziņot 1
Uz augšu
 
Creative templates for Google Ad Manager