Jon-Hill [5.mai]: Analītiski ??
Tu brauc redzi, divi nav sadalijuši ceļu, sabučojušies ar autiņiem !
Kā pusē būsi?
Vai tā, kas vainīgs CS negadijumā,, pat, ja viņš ir sitējs ?
Vai mazākā, jo tas otrs bifelis lecīgs, neatkarīgi no iemesla, ja pats protams spēj :) ?
Vai latvieša, ja dažādu tautību ?
Vai tā, kam krutāks auto, ar cerību gūt labumu ??
Baigi gribētos analīzi !!
Man bišķi bija slinkums veikt šīs situācijas analīzi.
Uzjautāju mākslīgajam intelektam, ko šams domā.
Ja nav slinkums vari izlasīt atbildi.
Ļoti interesants jautājums — tas prasa iedziļināšanos gan cilvēku psiholoģijā, gan sabiedrības priekšstatos par vainu, statusu un solidaritāti.
Ja runājam analītiski, tad lūk, kā var sadalīt potenciālās reakcijas uz šādu situāciju:
---
1. Taisnīguma princips (vaina CSN kontekstā)
Šeit skatītājs automātiski nostājas likuma pusē, meklējot, kurš ir pārkāpis noteikumus. Tas ir racionāls skatījums: “Kurš bija galvenajā ceļā?”, “Kurš neievēroja zīmes?” u.c. Parasti šādi domā tie, kas paši ievēro satiksmes noteikumus un tic, ka sistēmai jēga ir.
---
2. Empātijas princips (cilvēciska līdzjušana)
Daži nostājas vājo pusē, neatkarīgi no tā, kurš ir vainīgs. Ja viens izskatās apjucis, nobijies vai pārdzīvo, viņiem rodas vēlme atbalstīt šo cilvēku. Var arī būt pretēji — ja viens no šoferiem uzvedas agresīvi, tad citi instinktīvi nostājas pret viņu.
---
3. Etniskās vai sociālās simpātijas
Diemžēl arī tautība, dzimums vai auto marka var spēlēt lomu skatītāja simpātijās. Ja viens ir "vietējais", otrs “no malas” — kāds var nostāties sava pusē, pat nezinot faktus. Tas pats ar auto: ja viens brauc ar dārgu džipu, otrs ar vecu Golfiņu, var domāt — “bagātais noteikti vainīgs”, vai gluži pretēji — “tas ar Golfu noteikti ir sētnieks un nemāk braukt”.
---
4. Pragmatiski aprēķinošā pozīcija
Šeit dominē izdevīguma apsvērums: kurš, iespējams, varētu būt “noderīgs”, “maksātspējīgs”, “ietekmīgs” utt. Tādēļ simpatizē tam, kam "krutāks" auto vai izskats. Cerība: “ja nu viņš mani pamanīs vai iegaumēs.”
---
Kopsavilkums:
Reakcija uz CSN situāciju ir spogulis mūsu vērtību sistēmai — kā mēs dalām taisnību, kam jūtam līdzi, kā interpretējam statusu. Tāpēc tavs jautājums nav par CSN — tas ir par cilvēku dabu.