Veidosim saturu kopā!
  • Jūsu novadā gaidāmas vai jau aizvadītas copmaņus saistošas aktivitātes?
  • Jums ir viedoklis par copmanim aktuālu tematu?
  • Esat izbaudījis aizraujošu copes piedzīvojumu?

Rakstiet mums! Pievienojiet attēlus (vai uzticiet tos piemeklēt CL redaktoram) un mēs nodosim Jūsu vēstījumu visai Latvijas copmaņu saimei!

Jaunākie komentāri

Seko līdzi

Seko līdzi jaunākām ziņām sev ērtākā veidā izmantojot CopesLietas.lv ziņu sadaļas RSS barotni.
Inventārs | 15.novembris 2022, 20:11 | Komentēt | 381 skatījums
Pirmais Shimano mults ar DC bremžu sistēmu

Digital Control multiplikatori

Šoreiz iedziļināšos multu pasaulē, un runa būs par vienu no tālmešanas bremžu veidiem. Par gudro veidu, kas unikāli strādā un unikāli skan.

Kā zināms, multos tiek lietotas divu veidu bremzes – centrbēdzes un magnētiskās. Abiem tiem ir nianses, kur katrs ir labāk izmantojams vai kādiem mānekļu veidiem vai copes stiliem domāts. Bet abi šie veidi dalās sīkāk – tehnoloģiju dēļ, ko zīmols ievieš. Piemēram, labākās centrbēdzes bremzes ir Shimano SVS Infinity. Shimano savos multos vispār pamatā izmanto tieši šo veidu. No magnētiskajām – joprojām lieliskas ir Daiwa Magforce-Z. Bet spolēs mēdz izmantot arī dažādas gudras bremžu sistēmas. Zināmākā un tai pašā laikā sarežģītākā ir Shimano DC jeb Digital Control.

Darbības principi

Kā tad vispār DC strādā? Faktiski šo tālmešanas bremžu sistēmu Shimano izstrādāja, lai maksimāli atvieglotu darbu ar multu, dažādos apstākļos lietojot dažādus mānekļus, kā arī lai varētu sasniegt lielu metiena attālumu. Skaidrs, ka darbā ar centrbēdzes vai parasto magnētisko bremžu multiem vajadzīgas zināmas iemaņas. Pirmkārt, ir jāsaprot, kādus mānekļus lietos, vai ir sānu vējš vai pretvējš. Tas viss ietekmē to, kādi iestatījumi jāizvēlas. Tāpat nedrīkst aizmirst, ka auklas kaseti nākas kontrolēt ar īkšķi. Ja to nedara, bārda garantēta.

I-DC 4 sistēma ar ārējo regulatoru

DC principā atrisina visas šīs problēmas. Bet kā tas tiek panākts? Atbilde ir vienkārša – ar mikročipu. Faktiski šī ir bremžu sistēma, kas pati analizē kasetes griešanās ātrumu un attiecīgi samazina vai palielina magnētisko spēku, kurš iedarbojas uz kaseti. Tādējādi kasete tiek bremzēta vai, tieši otrādi, sāk griezties ātrāk.

Protams, arī šīm bremzēm ir vajadzīga regulācija, bet tā vairāk izpaužas kā iestatījumu izvēle. Dažādām sistēmas paaudzēm ir dažādi iestatījumi, un, piemēram, ir nepieciešams noteikt, kādu auklu lietos – F (fluorkarbons), N (neilons) vai P (PE pītā aukla). Šis ir pamata iestatījums, un tā pārslēdzējs atrodas zem sānu vāciņa.

Nākamā DC+ paaudze, jau Calcutta Conquest 200 spolei

Antares DC joprojām ir flagmanis. 2006. gadā šim multam tika prezentētas veselas trīs versijas. Attēlā var redzēt atšķirību starp DC un DC-7L

Pēc tam ir ārējais regulators, ar kuru papildus var regulēt, cik daudz magnēts bremzēs. Kopumā, salīdzinot ar citiem bremžu veidiem, šis process ir vienkāršs.

DC bremzēm ir raksturīga skaņa, kas man patīk. To nevar sajaukt ne ar ko citu, tāda kā sīkšana. Neredzot spoli, bet dzirdot šo skaņu, uzreiz ir skaidrs, ar kādu multu cilvēks darbojas.

Metanium MG DC/DC7 mults joprojām skaitās lielisks

Tajā laikā lētākais mults ar DC sistēmu bija Scorpion DC

Ja atver multa sānu vāciņu, tad ir redzams melns bremžu bloks ar uzrakstu DC un sākuma iestatījumu regulators. Tas arī viss. Atskrūvējot skrūves, var izņemt visu DC sistēmu. Te var redzēt arī vietu, kur atrodas auklas kasetes ass. Šis melnais aplis slēpj sevī magnētus un magnētiskās spoles.

Attiecīgi pārējā bremžu korpusa daļā atrodas mikroshēma un pats galvenais mikročips, kas faktiski ir mazs procesors. Šis mikročips visu laiku analizē kasetes griešanās ātrumu un attiecīgi palielina magnētisko spēku vai ne. Tas notiek 1000 reizes sekundē! Tāpat šī sistēma kasetei ļauj griezties 30 000 apgriezienu minūtē! Tas ir divas reizes vairāk nekā centrbēdzes sistēmai.

Ejot laikam, DC sistēma ir mainījusies. Mikročipi ir kļuvuši krietni ātrāki un gudrāki. Kā jau visām modernajām ierīcēm. Tiek uzlaboti algoritmi, līdz ar ko izpildījums un lietošanas ērtums kļūst arvien labāks.

No lietošanas ērtuma vienīgie iebildumi varētu būt par iekšējo regulatoru. No savas pieredzes varu teikt, ka to sanāk lietot maz. Lielākā daļa copmaņu izmanto pīto auklu, attiecīgi, ja iestatījumos ieliek PE, ar to pietiek. Man reti kad ir bijusi vajadzība copes laikā vērt vaļā sānu vāciņu, lai ko mainītu. Turklāt DC multiem šo vāciņu var atvērt vienkārši un ātri.

Hronoloģija

Vēsturiski DC sistēma tika prezentēta 2003. gadā, un pirmais mults bija Calcutta Conquest DC. Tas bija paredzēts basu copei, un, tā kā ir milzīgs klāsts ar mānekļiem un tehnikām, ar kurām ķer šīs zivis, zīmols meklēja salīdzinoši universālu tālmešanas bremžu sistēmu. Protams, tā nevarēja būt lēta, tāpēc arī pirmais mults, kurā DC tika iestrādāts, bija Calcutta. Pašiem pirmajiem modeļiem DC bija tikai ārējais regulators ar 8 pozīcijām.

2009. un 2010. gadā (200. izmērs) parādījās jauna paaudze DC+, kurai bija 8 ārējās regulācijas režīmi un 3 iekšējās (N – neilons, F – fluorkarbons un SP – 100. izmēra multam režīms bija domāts maziem mānekļiem, bet 200. izmēra tieši otrādi – lieliem mānekļiem).

2006. gadā tika izlaists pirmais Antares DC. Turklāt trīs versijās: DC, DC-7 un DC-7LV (starp citu, Amerikā ilgu laiku Antares multu pazina ar nosaukumu Calais). DC versijā bija klasiska 4x8 i-DC sistēma (i šeit ir domāts – intelligent), kura piedāvāja izvēlēties auklas iestatījumus.

DC-7 versija bija dārgāka, arī ar 4x8 DC sistēmu, bet ar savādākām regulācijas iespējām. Tās bija: L – maksimāli tālam metienam, M – vidējai distancei, A – universāls iestatījums, dažādiem mānekļiem, kā arī W – copei vējā. Ārējie iestatījumi palika ierastie astoņi.

DC-7LV versija, kura bija vēl dārgāka, atšķīrās ar savādāku, pelēcīgāku krāsu, garāku rokturi, melnu darba bremžu regulatoru un kasetes nospriegotāju, kā arī auklas kaseti melnā krāsā ar sarkaniem elementiem.

2008. gadā turpinājās DC evolūcija nedaudz zemākas klases multos. Tika izlaists Metanium MG DC/DC7 modelis ar magnija sakausējuma korpusu un i-DC 4 sistēmu. Šis ir ļoti labi zināms basu mults, un arī pie mums Metanium izmanto gana plaši. Bija iespējami šādi režīmi: i-L – maksimāli tālam metienam, i-M – vidējai distancei, i-A – automātiskais režīms, i-W – spēcīgā vējā.

2011. gadā tika laists klajā modelis vēl vienā leģendārā multu sērijā – Scorpion DC. Gadu vēlāk šis mults jau tika pie nākamās paaudzes sistēmas DC7. i-DC+ sistēma ļāva izvēlēties trīs auklu veidus – N, F un PE. Uz to brīdi Scorpion DC bija lētākais mults ar DC sistēmu.

2012. gadā parādījās pirmās paaudzes Exsence DC. Tai ir i-DC+ Exsence Tune sistēma. Tas ir darīts tāpēc, ka mults paredzēts pamatā pītajai auklai, turklāt arī gana smagiem mānekļiem. Tā kā Exsence ir se abass sērija, tad metiena tālums ir ļoti no svara. Bija paredzēti tikai 4 iestatījumi, turklāt regulators atradās multa sānos, uz ārējā vāka. PE – pītā aukla, F – fluorkarbons, BB – lieliem un smagiem mānekļiem, SP – nakts režīms. Bez šiem režīmiem copmanis varēja arī pats regulēt bremzes, izmantojot šo pašu regulatoru.

Visas minētās spoles bija pats DC sistēmas sākums un svarīgākie attīstības posmi.

Īpaša spole

Gribu aprakstīt vienu īpašu modeli, kuru apzināti izlaidu, rakstot par DC multu vēsturi. Runa ir par 2009. gadā izlaisto Cardiff 50S DC.

Cardiff 50S DC ir unikāls mults. Principā šobrīd vienīgais ar DC sistēmu, kas spēj mest vieglus mānekļus. Tiesa, atrast šo spoli ir grūti, un cena ir ļoti augsta

Šis bija un ir praktiski vienīgais mults, kas maksimāli pietuvojies tam, lai ar DC sistēmu mestu maksimāli vieglus mānekļus, tātad BFS mults. Cardiff ir Shimano sērija, domāta foreļu ķeršanai gan upēs, gan area. Tieši Cardiff DC tika radīts area copei, un par bāzi tam ir ņemta mazā jeb 50. izmēra Calcutta. Multam ir metāla korpuss, attiecīgi svars ir 201 grams. Spole vizuāli ir ļoti skaista – ar sudraba un zelta krāsām, ar korķa knobiem.

Lielākā problēma, kāpēc DC bremžu multi arī šobrīd nespēj pilnvērtīgi darboties ar viegliem mānekļiem, ir kasetes svars. Salīdzinot ar BFS, tās ir diezgan smagas. Šim multam kasete sver nedaudz virs 16 gramiem. It kā liekas daudz, taču DC bremžu spolēm tas ir ļoti maz. Bet BFS kasetēm tas tomēr ir daudz.

Šobrīd jaunākajā Antares DC paaudzē kasetes arī kļūst vieglākas, bet Cardiff ir izlaists 2009. gadā! Lai arī šis mults ir spējīgs mest vieglus svarus (cik var atrast informāciju, tad ap 2 gramiem ir vieglākie), distance nav tikpat tāla kā tā laika leģendārajai Daiwa Pixy PX68. Shimano apgalvoja, ka mults ir paredzēts 2–5 gramu smagiem mānekļiem. Pati kasete ir sekla.

Šeit ir izmantota i-DC4 sistēma, attiecīgi ir pieejami četri režīmi: i-L – tālam metienam, i-M – vidējai distancei, i-A – universālais režīms un i-W – vējainam laikam. Šis ir savā veidā unikāls mults, kam šobrīd nav analoga. Protams, ja skatāmies no lietderības viedokļa, noteikti ir virkne modeļu, kuru izpildījums ir daudz labāks, kaut vai Aldebaran BFS. Bet šajā multā ir kas īpašs.

Starp citu, īpaša ir arī cena. Spole ir ļoti reta un grūti nopērkama. Šobrīd lietots Cardiff 50S DC maksā aptuveni 1300 eiro!

Mūsdienu DC veidi

Šobrīd Shimano piedāvā jau astotās paaudzes DC sistēmu, bet reāli multos tiek izmantoti trīs varianti – i-DC4, i-DC5 un DC 4x8. Taču katrs no tiem var būt savādāk pielāgots.

Pirmā un joprojām gana labā sistēma. Ja runā vienkāršos vārdos, tad i-DC4 bija pati pirmā un arī vienkāršākā sistēma. Tiesa, tagad arī tā ir tikusi pie atjauninājumiem, un darboties ar multu joprojām ir ērti un viegli. Ir maz iestatījumu – netiek piedāvāta auklas veida izvēle, ir tikai ārējais regulators, ko var iestatīt četrās pozīcijās. 1.–2. pozīcija ir vobleriem vai aizvējam; 2. pozīcija arī ir domāta metāla mānekļiem, vibiem; 3. pozīcija – kranki, spinerbeiti, mailes tipa vobleri, lielāki mānekļi; 4 – vieglāki vobleri. Protams, šos iestatījums var izmantot arī citiem mānekļu veidiem un atrast piemērotāko.

Šāda bremžu sistēma parasti tiek piedāvāta budžeta klasei – SLX DC, Curado DC, Exsence DC SS.

Lētākais DC mults, kuru šobrīd piedāvā Shimano, – SLX DC. Tam ir i-DC 4 bremžu sistēma
Exsence DC ir paredzēts tāliem metieniem un darbam ar dažādiem mānekļiem
DC bremžu shēma. Mikročips jeb procesors visu informāciju apstrādā ļoti ātri

Labākā sistēma. Nākamais ir jau moderns variants i-DC5. Šī sistēma ir vairākumā DC multu un ir ļoti viegli lietojama, arī tās algoritmi ir jau krietni gudrāki.

Lielākā atšķirība ir tā, ka šeit parādās auklas izvēles iestatījums. Kā jau iepriekš minēju, ir trīs opcijas – F, N un PE, attiecīgi fluorkarbons, neilons un pītā aukla. Un papildus ir pieci ārējie iestatījumi. Četri no tiem domāti dažādiem mānekļiem, to svaram, bet piektais ir Auto jeb automātiskais. Tā kā esmu ilgi darbojies ar i-DC5 sistēmas multu, varu teikt, ka Auto ir labs režīms, bet, ja gribi maksimāli tālu distanci, tad nāksies izvēlēties citu.

Atkarībā no modeļiem Auto režīms var tikt aizstāts ar citu. Piemēram, Calcutta Conquest DC multā ir W režīms jeb Wind. Tas ir paredzēts, kad ir stiprs sānu vējš, lai novērstu bārdas rašanos.

I-DC5 bremzes izmantotas tādos multos kā jaunais SLX DC XT, Scorpion DC, Metanium DC, Calcutta Conquest DC.

Exsence DC SS ir Exsence DC budžeta versija. Paredzēta pītajai auklai
Curado DC joprojām ir viens no populārākajiem multiem ar DC sistēmu
Pēdējās paaudzes Scorpion DC, kas nu konkurē ar SLX DC XT. Abiem ir i-DC 5 sistēma, turklāt cenu atšķirība ir maza

Flagmaņu līmenis. Pati jaunākā un arī gudrākā sistēma ir DC 4x8. Tā tiek uzstādīta tikai vienas platformas multiem, un tie, protams, ir flagmaņi Antares. Turklāt 4x8 tiek atjaunināts, un pēdējā Antares DC paaudzē sistēma ir tikusi pie krietni gudrāka mikročipa, kas regulāciju spēj veikt vēl precīzāk un ātrāk.

Šeit parādās 4 veidu auklu iestatījumi – jau zināmie F, N un PE. Ceturtais ir X, kurš būtu jāuztver kā – īpaši tāls metiens. Tas ir speciāls iestatījums, kad ar mērķi sasniegt iespaidīgu distanci kasete tiek bremzēta minimāli. Ne velti Antares DC ir mults, kam metiens skaitās viens no tālākajiem.

Metanium DC ir jau salīdzinoši veca un prasās pēc atjaunojuma. Cerams, nākamajā gadā to sagaidīsim. Bet kopumā lielisks mults!

Ārējā regulācijā ir 8 pozīcijas – no min līdz max stāvoklim, un minimālajā stāvoklī magnētiskā lauka iedarbība uz kaseti praktiski tiek izslēgta. Nav gan tā, ka kasete vispār būtu brīva, jo magnēti paliek un kaut kāda iedarbība arī.

Man pašam ir Antares DC, un jāsaka – metieni tiešām iznāk ļoti pat tāli. Tai pašā laikā netiek zaudēta sajūta, ka ar multu ir viegli darboties.

Antares DC 2021. gada modelis. Iestrādāta modernākā DC sistēma 4x8 ar ātrāko procesoru

Antares DC MD versija ir domāta lielākām trofejām, izmantošanai ar smagākiem un lielākiem mānekļiem

Antares DC MD modifikācijai, kas ir paredzēta lielākām zivīm un kam ir stipri dziļāka auklas kasete, ir nedaudz savādāka DC 4x8 sistēma.

Kā jau minēju, DC burvība ir arī tajā, ka to var pielāgot konkrētai vajadzībai vai, piemēram, modelim. Pietiek tikai ražotājam pamainīt algoritmus, un tiek iegūta savādāka sistēma.

Šī multa gadījumā iekšējās regulācijas līmenī ir parādījies XB iestatījums, kas domāts lieliem un smagiem mānekļiem. Šādiem mānekļiem ir savādāka pretestība, atrodoties gaisā, un XB sekmē lidojuma tālumu.

Shimano praktiski katram DC multam, vienalga kuras paaudzes, piedāvā tabulu, kurā ir norādīts rekomendējamais iestatījums vai pēc svara, vai arī mānekļa veida. Tiesa, nāksies izmantot tulkotāju no japāņu valodas.

Un trešais mults, kam iestrādāta 4x8 sistēma, ir Exsence DC. Ņemot vērā iepriekšējo paaudzi, arī šai tā saucas 4x8 Exsence Tune. Modelis pamatā ir domāts darbam ar pīto auklu, kā arī copei no krasta. Attiecīgi ceturtais iekšējās regulācijas iestatījums ir XP, kas domāts maksimāli tālam metienam ar pīto auklu. Man ir šis mults, un varu teikt, ka es neesmu novērojis sevišķi lielu distances atšķirību starp P un XP. Lai gan – ja ir svarīgs katrs metrs, tad XP ir labāks. Ārpusē ir regulācija no 1 līdz 8.

Kā jau minēju, šobrīd DC 4x8 ir trīs modeļiem – Antares DC, Antares DC MD un Exsence DC.

Lūk, stāsts par DC tālmešanas bremzēm. Rezumējot tīri no savas pieredzes es varu teikt, ka ar DC multiem ir salīdzinoši vienkārši darboties. Nav nepieciešams papildus iespringt uz bremzēšanu un domāt par to, kā mest. DC multi piedod ļoti daudzas copmaņa kļūdas, līdz ar ko pasākums kļūst arvien baudāmāks! Šobrīd jau Shimano multus ar DC bremzēm piedāvā nedaudz dārgāk par 200 eiro. Kopumā šādai komplicētai sistēmai tas nav daudz. Ja ir vajadzība pēc jauna multa, varbūt ir laiks pamēģināt DC?

 
 
[0] Komentāri
 
Nav pievienotu komentāru. Esi pirmais!
Uz augšu
 
Creative templates for Google Ad Manager