Latviešu ģimenes uzņēmums 'Vizulo' gatavs ielikt kāju lieltirgus durvīs
Uzņēmums "Vizulo" kopš 2013. gada ražo tehnoloģiski inovatīvu, videi draudzīgu LED teritoriālo un iekštelpu apgaismojumu, eksportējot produkciju uz 35 pasaules valstīm. "Vizulo" ražošanā nodarbināti 100 cilvēki, un apgrozījums 2018. gadā sasniedzis 8,9 miljonus eiro, liecina "Vizulo" sniegtie dati. "Zīmols veido gan produkta pievienoto vērtību, gan ilgtermiņa biznesa attiecības," teic uzņēmuma "Vizulo" līdzdibinātāja Linda Zeltiņa. Intervijā Tairai Zoldnerei viņa stāsta par plāniem iekļūt Amerikas tirgū, par darbības pieredzi Igaunijas tirgū un neslēpšanos aiz "Ražots Eiropā" birkas, bet gan Latvijas vārda akcentēšanu.
Kā iesākāt šāda tehnoloģiski sarežģīta produkta ražošanu?
Kopā ar dzīvesbiedru Jāni bijām iesaistīti apgaismojuma tirdzniecībā un redzējām, ka šī ir niša, kur Latvijā ražots produkts var gūt panākumus. Meklējot iespējas attīstīt savu produktu, mums izveidojās laba sadarbība ar Rīgas Tehniskās universitātes pasniedzējiem, kuru maģistratūras studenti labprāt nāca praksē "Vizulo". No šiem studentiem ir radusies mūsu inženieru komanda. Tie ir cilvēki, kas izveidojuši paši savu pieredzi, jo daudziem "Vizulo" ir pirmā un vienīgā darba vieta. Domāju, ka mūsu inženieru komanda šobrīd ir ļoti spēcīga; tā veido piekto daļu no visiem uzņēmumā nodarbinātajiem. Redzam pat, ka atsevišķus mūsu produktus jau kopē lielie ražotāji.
Kā tiek sabalansēts jūsu noieta tirgus Latvijā un eksports?
Sākumā galvenais tirgus bija Latvijā. Ielu apgaismojuma tirgū svarīgas ir atsauksmes – vajag pierādīt, ka apgaismojums jau kaut kur tiek pielietots. Pirmā valsts, uz kuru sākām eksportēt savu apgaismojumu, bija Igaunija, kur notika konkurss par ielu apgaismojumu septiņās pašvaldībās. Ar saviem produktiem mēs uzvarējām trīs lielākajās pašvaldībās. Igauņi bija ļoti pārsteigti, ka konkursa uzvarētāji ir kompānija no Latvijas, par kuru viņi neko nebija dzirdējuši. Jāpiebilst, ka pārējās pilsētās uzvarēja lielais elektronikas ražotājs "Phillips". Igaunijā bija ļoti viegli un patīkami strādāt – tur ir augsti attīstīts tehnoloģiskais līmenis un atsaucīgi cilvēki. Šis panākums mums arī deva stimulu vairāk pievērsties eksportam, jo Latvijas tirgus ir ļoti ierobežots.
Jūsu produktu niša ir neparasta ar to, ka strādājat galvenokārt sabiedrisku pasūtījumu laukā. Kā tas notiek, it īpaši ārpus Latvijas?
Jā, ielu apgaismojuma bizness veidojas no pašvaldību vai valsts pasūtījuma. Tomēr mūsu klienti pārsvarā ir nevis šīs pašvaldības, bet dīleri vai vairumtirgotāji, kas piedalās konkursos ar mūsu gaismekļiem. Otra klientu daļa ir, tā sauktie, komercklienti. Piemēram, liela kompānija būvē savu veikalu, un viņiem ir nepieciešams teritorijas apgaismojums. Tad šī kompānija iepērk mūsu produktus, bet arī pārsvarā no vairumtirgotājiem. Mūsu apgaismojumu var atrast pie "Ikea" veikaliem, "McDonalds" restorāniem, pie "Porsche" salona Nīderlandē un citiem lieliem klientiem.
23.aprīlis 2019, 12:05 |
links