Laivas un to motori

Lai kā arī nebūtu, atsauce uz autoru ir elementāra un obligāta, pie kam ne tik grūti ievērojama, prasība. To jau skolā māca. Tāpat, kā nelamāties, ja kāds nepaglauda pa spalvai!...
12.februāris 2013, 09:14 | links
 
Andri es neesmu meitene kas apvainojās.
Es izsaku tikai savus novērojumus no tālienes, tas man te Francijā ir labāk redzams.
12.februāris 2013, 00:06 | links
 
LAIVINIEK,neapvainojies gan kā jauna meiteneEs tikai uzrakstīju,ka būtu solīdi ielikt atsauci uz autoru.
11.februāris 2013, 23:52 | links
 
 
Ja jau tas būtu viņa raksts tad vienu lapu iepriekš uzdotais jautājums būtu klaja mūs ķeršana uz muļķi.
11.februāris 2013, 19:05 | links
 
LAIVINIEKS1,kāpēc Tu liec rakstu kā savējo,bez atsauces uz autoru?Tas būtu solīdi,ja ierakstītu autoru.Tas raksts gan bija arī žurnālā.
11.februāris 2013, 18:45 | links
 
Nepateikšu jo neesmu sen bijis Latvijā.
11.februāris 2013, 15:04 | links
 
Paldies!
Vai ir remontdarbnīca uz kuru ieteiktu vest šo dzinēju, lai veiktu pilnu apkopi/remontu?
11.februāris 2013, 14:34 | links
 
Piekaramo dzinēju apkopes un ieziemošana

Šajā rakstā izskaidrošu piekaramo laivu dzinēju apkopju un ziemošanas nepieciešamību un paskaidrošu, kas tieši tiek darīts.
Laivas piekaramais dzinējs, liels vai mazs, ir mehāniska iekārt , kuras pamatā ir klasisks iekšdedzes dzinējs, kurš kā zināms ir izgatavots no metāla un pakļauts dilšanai un korozijai. Kārtīga saimnieka pienākums ir rūpēties par savu laivas dzinēju un pēc iespējas samazināt šo kaitīgo vides ietekmi uz dzinēju.
Dažādas rūpnīcas rekomendē dažādu apkopju grafiku – bet apmēram ir vienotas par to, ka laivas piekaramais dzinējs ir jākopj vismaz vienu reizi gadā. Ar atsevišķiem izņēmumiem – šī stratēģija ir diezgan labi piemērota Latvijas klimatam un laivotājiem. Ja jūs nobraucat vairāk par 200 stundām sezonā, tad rekomendēju veikt apkopes divreiz gadā. Mēs iesakām šīs apkopes veikt rudenī pēc makšķerēšanas sezonas beigām , bet pirms temperatūra nokrīt zem 0C.
Kādēļ?
Tam ir vairāki nopietni iemesli :
1. Reduktors – ja navigācijas laikā ir cietis reduktors un tajā ir iekļuvis ūdens, tad aukstumā ūdens sasals un reduktora korpuss pārsprāgs. Bet ja jūs esat viltīgs praktiskais latvietis un domājat, ka glabājot dzinēju siltumā nekas nenotiks, apbēdināšu jūs – gultņi reduktorā tā vai tā korodēs. Situācija ar ūdeni reduktorā ir ļoti izplatīta – reduktora hermētiskums ir visu piekaramo dzinēju kopēja nelaime. Kā piemēru varu minēt, ka uztinot uz ass makšķerēšanas auklu – var nobeigt jebkura reduktora blīvslēgu.
2. Līdzīgi ir situācijā ,ja cilindrā vai eļļā ir ūdens – arī tad sekojošā ziema un aukstums var izrādīties pēdējais.
3. No ekonomiskā viedokļa rudens apkope ir ļoti izdevīga – jo vienlaicīgi tiek veikta arī dzinēja ieziemošana.
4. Ļoti izdevīgi ir tas, ka veicot apkopi – tiek veikta dzinēja diagnostika. Tātad dzinēju var saremontēt netraucējot navigācijas sezonai.
Tiem, cilvēkiem, kuri mums dzinējus uz apkopi nes pavasarī – neieziemotus, varu pavēstīt bez augstāk minētā, ka katru ziemu jūsu dzinējs kondensāta veidošanas rezultātā korodē un zaudē vidēja 3% resursa.
Tātad ,kas būtu jādara kārtīgā servisā, lai laivas dzinējs tiktu pareizi apkopts. Un nav nozīmes vai dzinējam ir 300 Zs., vai tikai 2 Zs.
Brīdinu – ir nepieciešami sekojoši speciālie instrumenti:
1. Platais skrūvgriezis ( tiešām plats un izturīgs)
2. Digitālais tahometrs
3. Kompresiometrs (ar pilnu uzgaļu komplektu)
4. Sveču atslēga ( bieži vien speciāla )
5. Eļļas filtra atslēga ( speciāla ,katram dzinējam)
6. Spiediena mērītājs reduktoram
7. Vakuuma mērītājs reduktoram
8. Speciāla atslēga karburatoram
9. Ultraskaņas vanna
10. Eļļas pistole
11. Grāmata ar dzinēja parametriem
12. Dažādi sīki instrumenti
Apskatīsim klasiska četrtaktu dzinēju ar karburatoru apkopi un ziemošanu.
Darbu secība nav obligāti šāda, bet kopumā vēlams izdarīt visas sekojošās procedūras:
1. Uzsildām dzinēju – mucā, vai testa tankā.
2. Pievēršam īpašu uzmanību dzesēšanas kontroles caurumam, ja dzesēšanas nav, vai tā ir vāja – tad bez žēlastības mainām ūdens sūkņa rotoru. Ja rotors nav mainīts 3 gadus – tad mainām to preventīvi.
3. Nomērām dzinēja kompresiju – salīdzinām ar rūpnīcas datiem, ja spiediens tuvojas kritiskam – neko darīt – dzinējs ir jāremontē. Bieži vien – vainīgi ir apdeguši vārsti (parasti maziem dzinējiem) .
4. Pārbaudām sveci – ja vajag nomainām vai noregulējam atstarpi starp elektrodiem.
5. Nolejam eļļu no dzinēja, vizuāli apskatam , ja ir skaidas vai emulsija – dzinējs ir jāremontē.
6. Nomainām eļļas filtru (ja tāds konstrukcijā ir paredzēts).
7. Atskrūvējam vārstu vāku, un noregulējam vārstu atstarpes.
8. Ielejam dzinējam atbilstošu eļļu, un nekādā gadījumā ne auto eļļu (kāpēc – tiks apskatīts atsevišķā rakstā par eļļām). Kā arī nav pieļaujama dažādu eļļu sajaukšana.
9. Nolejam eļļu no reduktora. Apskatam, ja tajā ir lielas skaidas vai emulsija – tad bez žēlastības uz remontu. Reduktora zobrati parasti ir ļoti dārgi un nevajag gaidīt , kamēr tie salūst, problēma ir jārisina uzreiz.
10. Pārbaudām spiediena un vakuuma noturību reduktorā, ja reduktors netur vienu vai otru, tad ir jāmeklē noplūde – pretējā gadījumā reduktora dienas ir skaitītas.
11. Uzpildām eļļu līdz augšējam reduktora kontroles caurumam, parasti – tā ir API GL-5 standarta eļļa ar piedevām priekš laivu dzinējiem. Ja eļļa netiek pielieta līdz kontroles caurumam, tad ir ļoti liela iespēja, ka reduktora augšējais gultnis nenokalpos līdz nākamai dzinēja apkopei. 12. Noņemam dzenskrūvi – saeļļojam dzenskrūves asi.
13. Vizuāli pārbaudām dzenskrūvi – ja tā ir sista, tad nomērām dzenskrūves asi – ja tā ir līka – tad remontējam. Līkas ass vibrācijas pie 4500rpm iznīcina reduktora gultņus. Protams – sasistu dzenskrūvi arī uz remontu, bet vairumā gadījumu – liekam jaunu. (Par dzenskrūvēm būs atsevišķā rakstā). 14. Nomainām vai iztīrām degvielas filtru – ja tāds konstrukcijā ir paredzēts.
15. Saeļļojam ar eļļas pistoles palīdzību dzinēja piekari.
16. Saeļļojam ar White Grease trosītes un citas kustīgās daļas.
17. Pārbaudām anodus. Ja tie ir tikai nedaudz korodējuši – tad notīrām tos, ja stipri korodējuši , tad mainām.
18. Tālāk liekam dzinēju atkal ūdenī, un darbinām. Pieslēdzam tahometru un noregulējam tukšgaitas apgriezienus atbilstoši rūpnīcas parametriem.
19. Ja apgriezienus neizdodas noregulēt, vai dzinējs strādā nestabili – tad jaucam ārā karburatoru un to mazgājam ultraskaņā, liekam kopā un regulējam no jauna.
20. Ja dzinējs jānovieto ziemas glabāšanā, tad izdarbinām degvielu no karburatora, izskrūvējam sveces, iepūšam konservantu cilindrā. Degvielu kategoriski aizliegts glabāt līdz pavasarim. Tā noslāņojas un maina savus parametrus.
21. Dzinējs gatavs - varam iet mazgāt rokas.
Latvijā ir daudz tā saucamo meistaru, kuri saka – ka pietiek tikai nomainīt eļļu un var braukt, nevajagot pat ziemošanu.
Pamatā iemesls šīm runām ir tas, ka šiem cilvēkiem nav ne speciālu zināšanu, ne speciālu instrumentu, lai veiktu pilnu dzinēja apkopi, nerunājot jau par remontu. Protams ir izdevīgi paņemt no cilvēka tikpat naudas kā par pilnu apkopi un nomainīt tikai eļļu. Viņi paļaujas uz to ,ka vidējais laivotājs ir tikpat neizglītos ,ka viņi paši. Viņi ,kā arī daudzi laivotāji aizmirst, ka atrodoties uz ūdens – cilvēks riskē ar savu un savu līdzbraucēju dzīvību, un bieži vien dzinēja tehniskais stāvoklis izšķir cilvēku likteni .
Tieši tādēļ tika sagatavots šis informatīvais raksts priekš jums.
11.februāris 2013, 14:15 | links
 
Varbūt kāds var palīdzēt ar padomu. Neptun23 mazlietots(kādas 20motorstunas), bet nostāvējis aptuveni 10gadus. Dzirkstele ir, bet ļoti, ļoti vāja. Ir aizdomas, ka kondensatori izžuvuši. Kur var iegādāties rezerves daļas šādam vecam motoram? Kas vēl būtu jādara ar šo motoru? Kādas eļļas jāmaina utt? Kuras ir vājās vietas kam pievērst uzmanību? Vai ir kāds meistars, kurš vēl veic šādu motoru remontu?
11.februāris 2013, 14:11 | links
 
Varbūt kāds vēlas sev iegādāties jaudīgāku dzinēju un maziņo vairs nav kur likt.
Nopirkšu jebkuru marku TOHATSU, YAMAHA, MERCUTY, SUZUKI mazlietotu 6 hp 4-taktu laivu dzinēju. Var arī ar lielāku hp, atkarībā no cenas.
Piedāvājumus lūdzu rakstīt tikai uz manu foruma pastu.
Prasība; lai būtu dokumenti, revers, īsā kāja.
Izskatīšu jebkuru variantu.
11.februāris 2013, 14:05 | links
 
Var redzēt - cik dzinēju tik viedokļu :D katrs par sevi labāks :D ja tohatsu ar mercury būtu pilnīgi vienādi dzinēji tad būtu ar pilnīgi vienāda cena. Neko sliktu par Mercury nevaru pateikt.
11.februāris 2013, 14:02 | links
 
Par HONDU piekrītu, ka nemazāk kā 8hp, jo mazāki esot cimprlīgāki.
11.februāris 2013, 13:56 | links
 
Par SUZUKI esmu dzirdējis ka tie esot trokšņaini.
11.februāris 2013, 13:54 | links
 
Ja Hondu, tad ne mezāku par 8ZS, jo zemākie tomēr ir skaļi.
11.februāris 2013, 12:59 | links
 
LAIVINIEKS1,

es tavā vietā izvēlētos Yamahu vai Hondu
11.februāris 2013, 12:48 | links
 
Laiviniek, man liekas ka SUZUKI ir pat klusākais no tevis piemētajiem nosaukumiem.
11.februāris 2013, 12:33 | links
 
tohatsu un mercury 4 t ir pilnīgi vienādi dzinēji, atšķiras tikai nosaukums.
11.februāris 2013, 12:13 | links
 
To dz . Man ir laiva amber 430. Neko sliktu nevaru teikt, stabila, pietiekami viegla, lai divatā pārvietotu no treilera. Pagaidām nav tik jaudīga motora lai pārbaudītu visas gaitas īpašības, bet ar 4.5zs ir par maz tas gan. Ir doma par 10 zs. Varbūt kāds īpašnieks varētu pakomentēt, vai ar 10 zs šo laivu varēs izcelt glisē?
11.februāris 2013, 11:45 | links
 
Pateicos Jums visiem par atsaucību.
Jā paldies ka ieminēji revesu, tas būs jāielāgo.
Domāju ka izvēle mana ievirzās uz TOHATSU, MERCURY, YAMAHA dzinējiem ar 6 hp un 4-taktnieku.
Vai SUZUKI nav paskaļš ?
11.februāris 2013, 11:29 | links
 

Pievieno savu atbildi

Nepieciešams reģistrēties, lai pievienotu atbildi!
Uz augšu
 
Creative templates for Google Ad Manager